Utilizarea inteligenței artificiale în microcreditare
Instituțiile de microfinanțare de renume din România se preocupă de calitatea serviciilor lor și sunt la curent cu evoluțiile tehnologice. Acestea țin pasul cu vremurile, inovând și extinzându-și gama de produse. Recent, termenul „inteligență artificială” devine din ce în ce mai comun. Acesta este integrat în toate domeniile de activitate și de afaceri, inclusiv în sectorul microcreditelor.
Despre inteligența artificială s-a vorbit pentru prima dată în 1956. S-a întâmplat la un seminar de vară la Dartmouth College din SUA. Dar a fost doar un prototip, care are puține în comun cu învățarea automată modernă. Acum, rețeaua neuronală de calculatoare este prezentă în smartphone-uri, calculatoare și în echipamentele de producție.
Care a fost impactul introducerii inteligenței artificiale în sectorul bancar? Care sunt avantajele și beneficiile acesteia și ce realizări au fost deja observate? Toate acestea le vom lua în considerare în articol. Citiți până la sfârșit - va fi interesant.
Cum schimbă IA creditarea?
Nu toată lumea știe, dar atunci când se solicită un microîmprumut unei companii mari, acesta este procesat de inteligența artificială. Această tehnologie nu este disponibilă pentru toate IFM-urile, ci doar pentru cele mai avansate și progresive. Ce fel de muncă face IA în acest caz:
Evaluarea creditului. În loc să încredințeze această sarcină unui om care va studia cantități masive de date pentru o perioadă lungă de timp, IA va face treaba în câteva minute. Aceasta poate explora social media. istoricul achizițiilor și alte informații pe care le găsește despre un client. Pe baza datelor pe care le colectează, aceasta oferă rezultatul și opțiunile de plată.
Predicție. Algoritmii de învățare automată pot prezice probabilitatea de neplată cu o precizie mai mare decât modelele tradiționale. Acest lucru permite IFM-urilor să evalueze riscurile cu mai multă acuratețe și să ia decizii în cunoștință de cauză cu privire la debursarea banilor.
Personalizarea ofertelor. Pe baza analizei datelor, IA poate oferi clienților condiții de împrumut personalizate, luând în considerare situația și nevoile lor financiare.
În plus, inteligența artificială face mult mai ușoară detectarea tranzacțiilor suspecte legate de fraudă. Iar sistemul de notare accelerează procesarea chestionarului, minimizând erorile legate de factorul uman. Roboții de chat specializați adaugă confort pentru clienți. Asistenții virtuali oferă asistență non-stop clienților, le răspund la întrebări și îi ajută să rezolve problemele.
Îmbunătățirea orientării către client
IA poate prezice nevoile clienților și le poate oferi soluții înainte ca ei înșiși să solicite ajutor. Astfel sunt create oferte personalizate și trimise prin e-mail sau sms. Sunt organizate promoții, sunt distribuite coduri promoționale, sunt organizate extrageri. Totul depinde de publicul țintă selectat.
Pe această bază, trebuie subliniat faptul că există un număr semnificativ de avantaje care pot fi obținute prin utilizarea IA în creditare:
Automatizarea proceselor și optimizarea procesului decizional reduc costurile de exploatare și cresc productivitatea.
Evaluarea mai precisă a riscurilor de credit contribuie la reducerea ratelor de neplată.
IA permite IFM-urilor să deservească o gamă mai largă de clienți, inclusiv pe cei care au fost anterior refuzați pentru credite bancare.
Organizațiile de microfinanțare care utilizează inteligența artificială obțin un avantaj competitiv pe piață. În plus, acestea minimizează pierderile monetare prin previziuni și analize mai exacte ale fiecărui client.
Care sunt riscurile utilizării IA
În ciuda tuturor avantajelor învățării automate și a beneficiilor pe care le aduce companiilor financiare, există și unele dezavantaje care trebuie luate în considerare din cauza diferitelor aspecte:
Eficiența este în discuție. Acuratețea și precizia performanțelor AI sunt direct legate de calitatea datelor utilizate pentru formarea modelelor. Aceasta înseamnă că rezultatele depind în mare măsură de tipul de informații pe baza cărora a fost antrenată IA.
Transparența algoritmilor. IA funcționează pe baza unui sistem complex care este dificil de înțeles pentru oameni. Acesta devine motivul pentru care autoritățile de reglementare și clienții nu pot înțelege de ce se ia o anumită decizie și nu alta.
Securitatea datelor. IA, ca orice program informatic, poate fi supusă atacurilor cibernetice și pirateriei informatice. În practică, acest lucru este destul de dificil de implementat, dar riscul este prezent. Aceasta înseamnă că datele personale ale împrumutatului ar putea fi în pericol.
Tehnologia și algoritmii se îmbunătățesc în mod constant și este de sperat că, în timp, riscurile utilizării IA vor fi reduse la minimum, astfel încât nimeni să nu mai aibă îndoieli cu privire la eficacitatea și obiectivitatea deciziilor de împrumut.
Viitorul microcreditului
IA se dezvoltă într-un ritm rapid. Impactul acesteia asupra industriei financiare nu va face decât să crească în viitor. În viitor, ne putem aștepta la noi produse și servicii inovatoare bazate pe IA. De exemplu, procesarea creditelor fără niciun fel de documente. Inteligența va analiza solvabilitatea pe baza datelor alternative. Vor apărea asistenți financiari inteligenți. Aceștia vor ajuta clienții să ia decizii educate, să dezvolte planuri financiare individuale și să își gestioneze bugetele. De asemenea, merită să ne bazăm pe faptul că, cu ajutorul inteligenței artificiale, va fi posibil să primim previziuni exacte privind ciclurile economice, riscurile, neperformanțele, pentru a lua măsuri adecvate la timp. Acest lucru va face posibilă reducerea pierderilor, dezvoltarea afacerilor și furnizarea de servicii mai bune în conformitate cu tendințele macroeconomice.